Recension: Yooka-Laylee – vänta på en försäljning på den här | KnowTechie

Recension: Yooka-Laylee - vänta på en försäljning på den här |  KnowTechie

Jag minns första gången jag spelade, jag blev förvånad över världens djup och vad jag kunde göra inuti dem. Jag trodde inte att idén någonsin kunde ha förbättrats förrän och kom ut. Jag hade golv. Det kändes som att Sällsynta tog en redan konkret idé och polerade upp den som en diamant med nästan perfektion.

Tyvärr, när tiden gick, började vi se allt mindre av 3D-plattformsspelare, de dyker upp då och då men ingen har kunnat behärska genren, liksom Rare, gjorde. När vi alla hörde att några av de största och bästa namnen bakom Rares framgångsrika 3D-plattformsspelare samlades för att skapa en ny studio och ett spel, hoppade internet på det. Bokstavligen. slog 1 miljon dollar på Kickstarter snabbare än något spel innan det. Med hjärnan bakom de ursprungliga Sällsynta spelen som jobbar med och ett starkt ekonomiskt stöd såg detta spel verkligen ut att bli en framgångssaga … eller hur?

Tja, här är saken med att skapa ett spel som körs på nostalgi. När nostalgi försvinner måste den kunna stå på egna ben och verkar glömma det här gång på gång. Jag skulle vara helt full av det om jag sa att jag inte hade kul under min tid med och jag kommer in på mer om det och själva spelet inom kort, men jag befann mig att lämna spelet gång på gång på grund av frustration och tristess oftare än inte. Spelet är plågat med tvivelaktiga designalternativ som sträcker sig från obekvämt till ilsknande och det största problemet är kameran.

Ja, vi måste ta en stund att ta itu med den soptippbranden.

Så kameran är den tuffaste fienden jag stött på under min tid att spela spelet. Alla som är bekanta med 3D-plattformsspelare kan berätta att kameran är en av de viktigaste delarna för en framgångsrik plattformsspelare. Om kameran fastnar, rör sig på egen hand, ändrar banan för hopp eller till och med gör det omöjligt att se om du har rätt inställning i linje, kommer du att ha dålig tid.

“Det finns ingen anledning att det borde ha varit så dåligt.”

kameran är så mycket värre än allt detta. Det kramar baksidan av dina karaktärer så tätt att de själva ofta blir hinder när du vill försöka landa det dubbla hoppet på en rörlig plattform. På en viss nivå skulle kameran panorera hela 90 grader när jag försökte hoppa på en liten plattform, vilket fick mig att placera mig själv i luften för att misslyckas med hoppet för 30: e gången. Kameran skapar inte OH-film så den fastnar på väggar, stenar och annat. Det kommer att flytta eller låsa sig automatiskt på plats när det träffar ett hinder, vilket innebär att om du inte är redo att försöka trycka tillbaka den på plats eller förberedd för det plötsliga kameraskiftet, kan du faktiskt hamna i lite problem.

Det finns ingen anledning att det borde ha varit så dåligt.

Spel

För alla problem som har med kameran och plattformen finns det faktiskt ett anständigt nog spel under allt röran. Medan Yooka och Laylee saknar den personlighet och udda kännedom som Banjo och Kazooie hade, hjälper resten av rollerna att fylla tomrummet.

Nivåerna inom navvärlden är faktiskt otroligt anmärkningsvärda och precis när du har pressat innehållet till det yttersta och det verkar som om du har fått alla sidorna kan du vända och använda dem för att faktiskt utvidga dessa världar. Det är ett riktigt snyggt system och det var spännande att rusa tillbaka till den värld jag hade tillbringat tid för att öppna det mer så att jag kunde utforska mer. Genom att samla på quills kan du köpa drag från Trowzer the Snake (yup) och dessa drag hjälper dig att avancera längre i navvärlden och göra det lättare för Pagies i de fem olika bokvärldarna.

“Tyvärr, även om koncepten i spelet faktiskt är ganska roliga, går spelet som bokstavligt hett sopor.”

Tyvärr, även om koncepten i spelet faktiskt är ganska roliga, går spelet som bokstavligt hett sopor. Utöver problem med kameran plågas absolut av tappade ramar och avmattning när det finns flera objekt på skärmen. Partikeleffekter tenderar att verkligen göra en röra av allt, vilket gör spelet väldigt svårt när du kommer till några av de mer avancerade nivåerna med större faror. Jag är den typ av kille som aldrig klagar på framerates, men det här är bara så grovt runt kanterna att det till och med stör mig.

Uppdatering: Vi har en pre-release patch som faktiskt förbättrade spelets prestanda. Det finns fortfarande problem ibland men de faktiska otrevliga prestandafrågorna har rensats upp till en punkt att jag faktiskt kommer att ändra recensionspoängen avsevärt.

Presentation

Om jag skulle sätta dig framför det här spelet och säga att Rare hade skapat en ny plattformsspel skulle du inte ifrågasätta mig. Playtonic fångade perfekt allt som gjorde Sällsynta spel till vad de var på presentationsfronten. På vissa sätt som är riktigt coola, eftersom det är en formel som många har försökt att replikera tidigare men ingen har verkligen fått det rätt förrän nu. Å andra sidan är den sällsynta stilen så emulerad att jag inte kan låta bli att känna att spelet tappar lite av sin egen identitet i processen.

Kanske en av de mest utmärkande funktionerna i spelets presentation är soundtracket. soundtracket är mästerligt och ger den perfekta atmosfären för att utforska en karta eller köra ett lopp eller vad du än gör. Allt känns så bekant eftersom Banjo-Kazooie ursprungliga kompositör har skapat detta soundtrack. Med det dämpas ljudspåret ofta av några riktigt fåniga ljudeffekter och de fruktansvärda “röst” -klippen.

“Kanske en av de mest utmärkta funktionerna i spelets presentation är soundtracket.”

Precis som Banjo-Kazooie talar karaktärer i upprepade ljudeffekter som spelar i någon osammanhängande skakning tillsammans med texten på skärmen. Det är ganska irriterande och tar det upp till 11 när du inser att du oftare inte kan hoppa igenom mycket av dialogen heller, så du sitter fast med blödande öron efter att du måste läsa igenom några skämt mellan Yooka, Laylee och skurken Capital B. Jag kunde ärligt talat inte hantera det och skulle låta mina barn hantera dialogscener medan jag gjorde något annat.

Uppdatering: Det verkar också som att dialogen kan hoppas över mer nu. Jag är inte säker på om det bara var början på om de bara lade till fler alternativ senare i spelet men jag verkar kunna kryssa genom dialog såvida det inte händer över spel.

Övergripande

hjälper verkligen vaxa nostalgi för gamla 3D-plattformsspelare förr. Med det gör spelet helt enkelt mer fel än rätt i slutet av dagen. Den uber janky kameran, ointuitiva designalternativ och i allmänhet oklara minispel tar verkligen mycket av vinden ur seglen. Jag skulle inte kalla det ett fullständigt misslyckande eller No Man’s Sky of 2017, istället är det ett spel som kommer att klia på en klåda om du har letat efter en 3D-plattformsspelare. Tyvärr kommer det också att repa den klåda rå och låta dig leta efter något för att dämpa smärtan efter att ha hanterat det lite.

Jag säger detta, det finns många coola små saker inom. Som ett indiespel bör laget ta dessa föremål och lägga dem i ett nytt spel. Om de kan lära sig av misstagen, blir de bara bra. Allt jag kan säga för tillfället är att det är tillrådligt att vänta på en försäljning eller försöka få spelet för under $ 15. Kanske kommer det att förbättras ytterligare (jag gav detta ursprungligen en 4), men spelets idéer matchar bara inte dess mekanik.

Jag såg ett skämt online som sammanfattade perfekt. Det är ett medium spel. Det är inte sällsynt och det är verkligen inte bra gjort heller.

Det är helt lämpligt.

Jag gillade verkligen hur nivåer kunde utökas