Recension: Warriors All-Stars | KnowTechie

Recension: Warriors All-Stars |  KnowTechie

Om det finns en enda franchise som bär Tecmo Koei-bannern, så är det. Medan människor i USA skojar att det finns alldeles för många av dessa spel, är det kulturella överklagandet av 1-mot-1000 enormt i Japan och asiatiska länder, och det finns en ganska trevlig följd för dem baserat på senaste titlar som har kommit Stateside. Vi har sett Warriors snurra av för, och senare i år kommer vi att se sprickor på det.

Dessa spel har alla hjältar som är avsedda att vara legendariska eller “oöverträffade”, och det är därför dessa titlar heter Musou i sina ursprungsländer. Med det här sagt, med alla dessa spel har vi ännu inte sett en ordentlig sammanfogning av gästkaraktärer dyker upp till en riktig Warriors-titel, så det är precis vad Warriors All-Stars är. I avsaknad av en bättre beskrivning, är det bokstavligen ett generiskt Musou-spel som är fyllt med cameos från andra franchises.

Du hittar några bekanta ansikten här om du är bekant med – som Xhao Yun, Lu Bu, Zhou Cang (som äntligen är spelbar för första gången) och den superpopulära Wang Yuanji från. Jag skulle inte ha valt Wang eller Zhou över Guan Yu eller Cao Cao, men så går det när du levererar fan-service.

Du hittar också kämpar från, till exempel Katsumi, Marie Rose eller Honoka, medan Ryu Hayabusa och Ayame från Ninja Gaiden också är här eftersom de lätt är de mest kända ansiktena på Tecmo Koei-listan. Bredvid dem hittar du William från Sonys 2017-breakout-hit, Sanada och gänget från, och karaktärer från andra mindre populära franchiser som. Kanske den största överraskningskaraktären är Sophie från Atlier-serien och hennes bok (som nu är mänsklig av någon anledning) följeslagare Platcha.

krigare alla stjärnor 2

Som ett fan av dessa spel sedan på PS2 har jag fastnat i serien genom alla iterationerna – inklusive det smärtsamt dåliga – och ändå, medan jag vill älska kan jag inte eftersom det är så otroligt nakna ben. Det betyder inte att det inte är ett ganska anständigt eller till och med ett bra spel eftersom det är det. Jag föredrar bara detta ur perspektivet hos någon som är ett stort fan av serien, och jag skulle ha föredragit att se en mash-up som är avsedd att vädja till större publik har lite mer kött till det.

Historieläget är det enda läget. Det finns ingen gratis vandring, samarbete, multiplayer eller något annat än att bara starta ett nytt spel med karaktärsutrustning / guld / nivåer när du ser ett slut. I mitten av kartan finns helgedomsområdet runt oasen och striden närmar sig en stor karta full av ikoner som leder till nya strider. Ally eller Enemy garnisoner lämnar dig för att ta eller försvara ett läger. Treasure Hunts låter dig vinna skatter för att ta över läger på en karta markerad med Treasure-ikoner. Monsterjakter ger stora EXP-vinster, Merchant Rescue ger stora guldvinster och kortstrider gör att du kan kämpa för starkare kort. Det finns mycket att göra i Warriors All-Stars, men i sanning är det egentligen samma sak om och om igen.

Historiens grundläggande förutsättning är krånglig och dum, vilket spelet inte ens försöker dölja. Dessa legendariska hjältar kallas till en värld full av pälsar som är beroende av magin i denna oas för att trivas och plötsligt tappar oasen sitt vattenflöde. När hjältarna frågar hur de kom dit får de glatt höra att Sakura och de andra kallade dem med vad som är kvar av Oasis makt så att de inte kan åka hem tills den har återställts.

Man skulle tro att om de brydde sig om att föra onda människor att de fruktade att bli erövrade och förslavade, men jag antar att motvikt till det är att de är säkra på att de goda killarna kommer att se till att det inte händer. I en av de bästa sakerna du kan göra med den här dumma historien när jag spelade igenom med Laegrinna lyckades jag ta Millenia och frid på pälsarna, vilket fick huvudhistorien att sluta ungefär 4 timmar i mitt genomspel.

Flera ändelser och förändrade relationer är det som gör det mest intressanta, men det verkar aldrig ha någon betydelse hur någon gynnar dig. När du använder kamrater i strid bygger de affinitet för dig och kommer att börja heja på dig och berömma dina stridsansträngningar, även om det stöter på ganska obehagligt när mankaraktärerna oändligt flörtar med kvinnorna. En del av den interaktionen inkluderar också varma källor där du tar gemensamma bad med andra karaktärer när ditt rykte blir bättre för varje karaktär.

Jag har stött på maskerade karaktärer som var avmaskade och arga när du stormade in på dem i badet, karaktärer som ber om ursäkt för att de avbröt dig trots att du gick in på dem, och sedan de alltid roliga mötena där Nobunyaga, demonkatten eller Platcha bok bryr sig inte om vilket kön karaktärerna är och bjuder in alla att bada med dem. Samspelet mellan de andra karaktärerna som står på tomgång är ofta mer förtjusande än deras möten med vem du spelar som. Lu Bu som vill utmana William och Ryu till slagsmål är fantastiskt, men Lu Bu är ändå ganska flippant för kvinnliga karaktärer som kan konkurrera med honom om makten.

Det finns också många balanseringsproblem, där vissa karaktärer känns exceptionellt starka medan andra känner att de inte kunde blåsa en druva. Laegrinnas fällattacker är kraftfulla och fungerar faktiskt ganska väl anpassade till denna spelstil, men deras avstånd lämnar henne ganska sårbar när det gäller nära strid. William känner sig väldigt stark, medan Kasumis sparkar känns som att du nysar på fiender.

krigare alla stjärnor

Spelet använder ett Bravery-system som i grunden är din karaktärsnivå på varje karta – att möta fiender med högre Bravery betyder att du kommer att ha mycket svårare att besegra dem. För att hjälpa dig har ditt team hjältefärdigheter som du kan använda för att släppa en buff på dina allierade, kalla till någon för ett förödande slag, eller så kan du tillfälligt byta till en annan karaktär medan du är länkad till din huvudhjälte som kommer att attackera av din sida.

Kombinationsförmågor låses upp baserat på din lagsammansättning och deras modiga nivåer i varje strid. Du kan också använda Rush Stars för att kalla en horde fiender att slakta i 20 sekunder, och under denna rusning, när du samlar på dödar medan dina allierade hejar på dig. Efter angreppet belönas du med en massa fiendroppar inklusive hantverksmaterial, exp, guld och hälsa / specialmätning (musou) restaureringsmat.

På tal om hantverksmaterial finns det ett kortsystem här som du kan utrusta din karaktär istället för att behöva uppgradera enskilda vapen, men det förklaras slumpmässigt, och till och med genom 20 timmars försök och fel är jag fortfarande inte säker på vad som skapar kort faktiskt gör annat än att kombinera tre kort för att göra en skit.

Allt och allt är en utmärkt introduktion till Musou-idén för nykomlingar som vill se vad krånglet handlar om men inte är intresserade av spin offs med Nintendo eller Square Enix. Även om jag känner att jag har ett utmärkt kartsystem, gör bristen på djup det svårt att hålla intresset mycket länge. För närvarande är det fortfarande det bästa samarbetet med Omega Force, trots hur mycket mer jag gillar All-Stars-kartidéer.