Recension: Ultra Street Fighter II The Final Challengers

Första saker först – du måste lyssna på detta när du läser min recension.

Nu när vi har skapat soundtracket – eftersom det här spelet är ett cover av originalet så det är bara lämpligt att använda en coverversion av låten – låt oss hoppa direkt in i saker. markerar 30-årsjubileet för franchisen. Vilket bättre sätt att fira en milstolpe genom att släppa den mest kompletta versionen av spelet som verkligen sätter serien på kartan?

Allt du vill ha finns här i ett snyggt litet paket på Nintendo Switch. Okej, kanske inte allt – för om du var ett fan av Hyper- eller Rainbow-utgåvorna, finns det inget turbo / hyper-slåssläge tillgängligt, men du får hela listan, liksom Akuma, Evil Ryu, och för första gången någonsin, en spelbar version av Violent Ken från SNK vs Capcom: SVC Chaos.

Nu när vi har etablerat karaktärerna, hur är det med själva spelet? Hur känns det, hur ser det ut? Tja, om du spelade 2008 HD-remaster, är grafiken smidig och ljus, och de ser ut som handritade serietidningar. Det är fantastiskt för karaktärsmodellerna, och scenerna är super vackra, men tyvärr ser de ut som Papier-maché-utskärningar som sitter framför en riktigt sexig skugglåda.

Kommer du ihåg de coola böckerna från när du var ett barn som hade karaktärerna ritade på vinylklistermärken som du kunde ordna om och använda igen när du ville? Samma idé gäller här, och det är ännu mer märkbart på scener som Jamaica där det finns gott om oberoende åskådare från bakgrunden. Det är underbart, men i slutändan ser det lite konstigt ut om du ägnar mer uppmärksamhet. Du kan inaktivera det nya utseendet för en klassisk känsla, som återställer allt till arkadens pixelade härlighet – och det ser bra ut på Switch i bärbart läge, men det ser ut som suddigt sopor när du lägger det på en TV.

Det finns också ett uppdaterat musik- och röstval, men den bästa möjliga förmånen du kan göra för dig själv är att omedelbart ändra det till klassiskt läge, eftersom de remixade versionerna av låtarna är nästan oidentifierbara och röstverkningen är helt grymt. Guile säger ”Sahnic Bewm” och ”Summarsalt” när han ropar till sin Sonic Boom respektive Flash Kick. Inte ens få mig igång om annonsören heller – lita bara på mig när jag säger att det är dåligt, och kämparvalt musik ska vara olagligt på grund av hur hemskt det är.

Ultra Street Fighter II The Final Challengers

Nog med presentationen, hur är det med spelet? Tja, prestationsmässigt, det är helt fantastiskt. Jag märkte inte en enda hitch eller fördröjning när jag spelade. Allt fungerade smidigt, inklusive att spela två-på-en-samarbetsstegen i Buddy-läget. Jag har aldrig upplevt någon avmattning i handhållen eller dockad, vilket gör detta till en väl polerad port.

Frånkopplingen för mig kom på två olika ställen: När jag spelade i handhållet läge gjorde vänster stötfångare / avtryckarpositionering att göra knappinmatningar med min vänstra hand och med framgång använde jag en tung punch eller tre-punch kombinations-knapp extremt besvärlig att använda – i slutändan resulterade i dålig utförande och låga framgångsgrader när du utför speciella drag. Utöver det är den analoga pinnen anständig på Switch, men det här är inte ett spel som är utformat för något annat än en riktig D-pad eller en joystick. Eftersom det för närvarande inte finns någon fightstick för Switch är Pro Controller det absolut bästa sättet att spela.

Allt kändes fantastiskt när man använde Pro Controller – men det är inte switchens huvudsakliga överklagande, och det är därför det är en besvikelse. Det finns sätt att komma runt detta knapplayoutproblem, som att mappa Heavy Punch till R och Heavy Kick till ZR – men då fungerar knapparna i ett enda Joy-Con-läge uppriktigt sagt inte. För att kunna spela lokalt kontra läge med Joy-Cons måste du återställa kontrollerna för att ha en fullt fungerande kontroller. Du kan också ge någon Pro Controller och den andra spela Joy-Con pad, men det är en hel del extra utrustning som tar bort Switchens bärbarhet, och Pro Controller är enligt min mening en allvarlig fördel mot den andra spelaren.

Även om det inte är känt för ett riktigt historieläge, finns den klassiska arkadstegen här komplett med karaktärsändningar för var och en av de 19 spelbara karaktärerna. Beroende på din skicklighetsnivå och inställningarna för svårighet, omgångar och tidsgränser kan du spela genom en hel körning på bara några minuter eller längre än en timme. Om du vill prova något helt annat och unikt för har Switch ett läge som heter Way of the Hado, vilket gör att du kan ta bort Joy-Cons och använda dem som dubbla Wii-kontroller så att du kan leva ut din barndomsfantasi att trycka på båda kontroller för att kasta en Hadouken.

Way of the Hado är i grunden ett förstapersons skjutgalleri där du tar ner Shadaloo-agenter. Även om det i teorin är en cool idé, saknas det i utförandet ganska. Inte bara blir det extremt repetitivt, men kontrollerna verkar också glömma vad de gör ju längre du spelar. Om du kalibrerar kontrollerna till den tekniska inställningen och ställer in dem på högsta precision verkar det fungera bättre, men i slutändan börjar det registrera konstigt och du dör spamming Tatsus när du desperat försökte kasta en Hadouken.

Den slutliga domen här är gynnsam, även om den kommer med många försiktighetsåtgärder från en livslång Street Fighter-fan. Faktum är att jag förmodligen är mindre förlåtande än att många kommer att bero på hur viktigt denna franchise har varit för mig under mina formativa år.

Roligt faktum: Jag fick och som en present några månader efter att mina föräldrar skilde sig när jag var liten.

är kompetent – om inte en komplett version av någonsin släppt – men det är en kontant grepp om nostalgi förklädd till en firande av Street Fighters 30-årsjubileum. Jag är tacksam för att Nintendo Switch äntligen har sin första fighter, men priset att spela är helt enkelt för många mynt. Kommer du ihåg att gå till en arkad och det kostade $ 2 att spela ett spel på 90-talet när allt annat kostade 25 cent? Det handlar om hur den här presentationen känns.

Fråga 40 dollar för ett 26-årigt spel? Kom Capcom, du prissätter oss redan, ingen anledning att hålla ett klassiskt gisslan bakom en löjlig prispunkt. Vid denna prispunkt är det bättre att du väntar på en försäljning eller bara väntar tills E3 får nyheter om det oundvikliga för Switch-meddelandet. Även om det här är ett bra sätt att introducera nya människor till den vördnadsfulla, nej typiska ikonen för genren, måste detta spel vara helt felfritt för att betala detta pris och även då skulle det fortfarande vara för högt. Att fråga 20 dollar för HD-remastern 2008 var tveksamt, att fråga det dubbla priset över åtta år senare är helt enkelt obscent.

är bra, men inte bra – även om det är en lovande start på att se kompetenta strider på den senaste handhållna hetheten, och även om jag har svårt att rekommendera den här till detaljhandelskostnad, hoppas jag att den öppnar dörren för att fler titlar kan visas på bytet. Andra 2D-kämpar gillar,, och kunde absolut trivas på Nintendos fickkraftverk. Låt oss bara hoppas att de dyker upp till rimligare priser.