Recension: Tales of Berseria – Det är bra att vara dålig i det här Tales-spelet | KnowTechie

Recension: Tales of Berseria - Det är bra att vara dålig i det här Tales-spelet |  KnowTechie

Jag har alltid varit ett fan av titlarna. Jag spelade igenom tidigare versioner med mina bröder när vi alla var lite yngre och har gjort allt för att plocka upp de nyare spelen när jag blev äldre. En sak jag märkte var att stridsystemet alltid verkade vara inkonsekvent. Det var något jag inte såg fram emot att försöka anpassa mig till varje gång jag tog ett spel, och jag var orolig för att det skulle bli ytterligare ett exempel på detta. Speciellt eftersom jag fick den här på PC att granska från Bandai Namco.

Den goda nyheten var, mina rädslor var inte giltiga, men hur går resten av spelet?

Inte din typiska berättelser

berättar historien om en ung kvinna som heter Velvet Crowe, som börjar som en söt tjej som pratar om sin sjuka bror och lever för att imponera på sin herre- och farsfigur. Hon förråds och hennes bror offras under en ceremoni för att rena världen. Eftersom den person som är mest ansvarig för detta är den hon litade mest på, passar det inte bra med henne och ilsken och förtvivlan att förlora allt gör Velvet till en demon. Till skillnad från andra demoner njuter hon av sitt eget slag men har hunger utöver allt annat för hämnd. Velvet vill döda sin gamla mästare och kommer att göra vad som krävs för att det ska hända.

tar en mycket mörkare ton än något av de andra spelen i serien.

Detta är ett snabbt exempel på hur man får en mycket mörkare ton än något av de andra spelen i serien. För det mesta är Velvet en destruktiv och oåterkallelig karaktär. Hon bryr sig inte vem som kommer i vägen, hennes stridsstil är oregelbunden och hänsynslös och genom dialog i spelet gör hon det uppenbart att hennes törst efter hämnd har förstört personen hon en gång var. Detta kontrasterar henne från de vanliga huvudpersonerna i spel. Normalt är de kaxiga och skickliga och de blir bättre människor på sin resa. Sammet vill inget av det. I själva verket skulle Velvet nästan vara alltför ogiltig om det inte vore för det faktum att stödjande av människor, demoner och himmelska varelser håller henne relativt jordad. Det är lite kliché men jag älskar 50-timmarsberättelsen för det.

Den stödjande rollen inkluderar karaktärer från hela spektrumet av moralisk anpassning. Detta fungerar bra eftersom nästan alla av dem har någon form av problem att ta upp med Exorcists, den kyrkliknande enheten som fungerar som antagonister till historien. Dessa karaktärer uppmuntrar antingen Velvets destruktiva beteende, försöker fungera som hennes moraliska kompass eller vädjar till den lilla mänskligheten hon har kvar. De presenterar hennes karaktär så bra att jag i slutet av spelet skulle älska att se henne i en annan titel. Om blixt är Final Fantasy’s go-to kvinnliga huvudperson, hittade Bandai-Namco just deras med Velvet Crowe.

Combat är nyckeln i Tales of Berseria

Som jag noterade tidigare, förnyar stridsystemet från det senaste spelet jag spelade i serien. Det är inte att säga att det kanske inte har liknat, men jag har inte spelat det ännu. Jag tyckte verkligen om hur snabbt och flytande striden flödade när jag var i någon strid som inte löstes under de första 30 sekunderna. Stridsystemet fungerar faktiskt så bra att jag upphetsat skulle hitta mig själv att hitta möten. Det är något du inte kan säga för många RPG där ute.

Jag tyckte verkligen om hur snabbt och flytande striden flödade när jag var i någon strid som inte löstes under de första 30 sekunderna.

stridssystem är baserat kring Soul Gauge, vilket är en fin term för uthållighet. Att möta mål i strid gör att dina karaktärer kan bygga sin Soul Gauge. Detta hjälper dig att bygga större kombinationer och få tillgång till förödande förmågor. Innan du räknar med att skynda dig i strid för att uppfylla dessa villkor i illamående, har dina fiender också mål som tar bort Soul Gauge-avgifterna också. Du måste slåss smart om du vill sparka mest rumpa.

Det finns också Break Soul-förmågor som kostar en slot på din Soul Gauge och som också ger dina fiender en slot. Jag tyckte att det är bäst att använda dessa när du behöver. Tidigare i spelet var jag hänsynslös med Break Soul-systemet och skapade många situationer som inte var till min fördel. I slutet av spelet hade jag blivit en absolut expert på stridsystemet och när Break Souls bäst skulle användas i strid. Jag älskade idén om en sådan gambit som kan sprängas i ansiktet om du inte är uppmärksam.

Tales of Berserias presentation är en blandad påse

gör många bra saker, med detta sagt är det också värt att notera att det här spelet ursprungligen var ett PS3-spel. Jag tycker att det här är viktigt att påpeka, för oavsett hur skarpt och skarpt spelet spelades på PC kunde jag inte låta bli att känna att något saknades. Dungeons är små och banorna är ganska linjära, många spel är skyldiga till detta. Tyvärr finns det en känsla av tomhet som följer detta. Varje gång verkar en tillgång eller struktur vara avstängd och zoner och slagfält återspeglar den kraftgräns som PS3 har. Den goda nyheten är att spelet körs med minst 60 bilder per sekund och är krämigt smidigt, och utanför känslan av tomhet går spelet bra. Vad som är lite nedslående här är att spelet kan vara helt hisnande, det verkar som om begränsningarna i PS3 höll tillbaka det och det fanns inte tillräckligt med tid för att modernisera allt för den västra utgåvan.

Sammantaget visar det mycket tillväxt för en serie som verkligen har haft problem med att hitta en stark fot för den västerländska publiken.

När det gäller musik har detta alltid varit något som alltid har gjort bra med och är inget undantag. Stridsmusiken är snabb och kommer att få blodet att gå, medan fängelsehålor och byar får bra musik som skapar en fantastisk atmosfär i spelet. Om spelet är lite visuellt nedslående, kompenserar soundtracket nästan helt för det. Det kanske saknar en ikonisk låt som ‘Fury Sparks’ men det blir förvånansvärt nära.

Sammantaget visar det mycket tillväxt för en serie som verkligen har haft problem med att hitta en stark fot för den västerländska publiken. Jag hoppas att seriens tillväxt här inte slutar och vi ser fler berättelser med den här känslans nivå bakom sig och fler karaktärer som Velvet Crowe. Jag kan inte låta bli att känna att vi kan se en återfödelse av franchisen med införandet av element som kommer att göra det mycket mer populärt här i USA.

En liten kliché av en historia, men ändå känslomässigt engagerande

Ett trevligt stridsystem med mycket flexibilitet

Velvet Crowe är en fantastisk karaktär som är otroligt unik