Recension – Shovel Knight: Treasure Trove

Jag har verkligen inte gett min Switch kärleken, ja, jag betalade för att ge den.

Jag vet inte, efter Zeldas linjära äventyr och inga andra mördare-appar som hängde ut var jag orolig att jag inte skulle ha något av intresse att spela. Sedan fick jag en kod för. Nu är du ganska garanterat att du har hört talas om nu, det har varit ett indiespel älskling de senaste tre åren och var så populärt att Nintendo gav det en Amiibo. Vad som är annorlunda med är att spelet innehåller alla andra DLC-berättelseslägen i originalspelet. Så tillsammans med huvudberättelsen om fick jag också Plague Knight och Spectre Knight också.

Bekännelsestid, jag har faktiskt aldrig lagt någon kvalitetstid i serien.

Shovel Knight: Shovel of Hope

Det här är det som har funnits för alltid. Kommer du ihåg de fantastiska Ducktales-spelen för NES? Tja, det här spelet fångar hela hjärtat och själen i spelet med en helt unik charm och atmosfär som är helt unik för sig själv. Med det sagt gör du ett fantastiskt jobb med att skapa en rik värld runt det med karaktärer som spelar en roll i de andra delarna av spelet.

Som basspel har vår diminutiva huvudperson kämpat för att rädda sin älskade Shield Knight och besegra Enchantress. Längs vägen är han väglagd av The Order of No Quarter, som är en dorky grupp av skurkar som är tema riddare. När du reser genom varje skurknivå måste du ta itu med vilket tema de representerar. Det är en formel som har funnits för alltid men den håller sig också superfräsch.

gör ett fantastiskt jobb med att skapa en rik värld runt det med karaktärer som spelar en roll i de andra delarna av spelet. ”

styrka är att blanda nostalgi med spel som känns unikt. När spelet börjar bli föråldrat ger det dig en mängd nya förmågor för att hålla dig framåt. Detta utförs med en sådan precision att spelet håller allt jämnt fram till slutet. Det finns en anledning till att Shovel Knight är en klassiker när diskussionen om framgångsrika indiespel kommer upp.

Men vänta, det finns mer.

Plague Knight: Plague of Shadows

Plague Knight är en ganska fånig historia som löper samtidigt. I den spelar du som den otrevliga Plague Knight när han arbetar med att göra Ultimate Potion. Vad som nu gör Plague Knight annorlunda är att du samlar olika dryckesingredienser under hela ditt äventyr så att du kan få alla möjliga olika attacker och förmågor. Spelet spelar lite som och ett stänk av kastat in. Den största förändringen från spelet är att Plague Knight är mycket mindre manövrerbar, förlitar sig på hans dryckesförmåga och speciella föremål kommer runt.

Potionsanpassningsalternativen hjälper verkligen till att göra detta spelläge unikt, vilket är fantastiskt eftersom Plague Knight själv saknar de precisionskontroller som de andra två karaktärerna har. Han har en uppsjö av förmågor som hjälper till att stänga klyftan, men även med sin förmåga att kalla plattformar och flyta runt i luften som Princess Peach kan han fortfarande inte övervinna sin brist på manövrerbarhet. Lyckligtvis, medan han suger för kontroll, har Plague Knight en ganska trevlig historia som innebär att han försöker vinna hjärtat av sin assistent.

Spectre Knight: Spectre of Torment

Of Treasure Trove är Spectre of Torment lätt mitt favoritspel i samlingen. Precis som i Plague of Shadows spelar du som en skurk i berättelsen. Det som gör Specter Knight så jävligt intressant är att spelet spelar mycket som Duck Tales. Nivåer föreställs om för att utnyttja Spectre Knights förmågor och pussel tvingar spelare att använda sig av den ghoulish riddarens speciella förmågor.

Jag skulle gå ut på en lem och säga att Spectre Knight har de bästa kontrollerna och den mest unika spelstilen av de tre karaktärerna som ingår i Treasure Trove. Hans förmåga att sträcka sig i luften mot mål och även att “slipa” skenor håller hans momentum hela tiden i rörelse och skiljer honom verkligen från alla andra. Som en extra bonus är historien om Spectre Knight fantastisk och fungerar faktiskt som en kanonförstärkare till Shovel Knights berättelse (medan jag inte är säker på att Plague Knight händer).

Sammantaget är alla dessa spel fyllda med 8-bitars nostalgi och plattformsspelstil som du inte ser så ofta längre. Det fanns en anledning som var hit-indiespelet från några år sedan, det tillagda innehållet gör detta ännu mer önskvärt. Om du behövde mer av en anledning att plocka upp den här är ljudspåret helt otroligt också. Det kanske inte är helt perfekt, men det är lätt det bästa spelet för Switch OCH väl värt att bygga om spelet för.

En solid mängd olika åtgärder för priset

Spectre Knight är en otrolig upplevelse

Låt oss vara riktiga, det är ett riktigt riktigt roligt spel