Recension: Shiness: The Lightning Kingdom – Kung Furry Adventure | KnowTechie

Recension: Shiness: The Lightning Kingdom - Kung Furry Adventure |  KnowTechie

Jag såg första gången snabbt över axeln på Focus Home Interactive’s E3-monter förra året. Medan jag inte visste någonting om det, påminde den superljus och färgglada konststilen mig om andra fantastiskt handritade spel som Tales-spelen och andra utmanare i JRPG-bilden. Äntligen fick jag chansen att lägga händerna på det, jag hittade några intressanta idéer, men tyvärr är de inte riktigt så detaljerade som de behövde vara.

är ett RPG i sin kärna. Du spelar i landet – faktiskt skruva det. Inget av denna del är viktig eftersom historien är smärtsamt tråkig. Så mycket som jag försökte bry mig kunde jag bara inte för att det inte fanns mycket anledning att bry sig om karaktärerna. Chado är i grund och botten världens Goku och seriös men cool, även om jag tyckte att jag var mycket mer charmad av försöket till komisk lättnad i Poky, en knubbig – oavsett vilka antropomorfa humanoida saker som heter Waki ​​faktiskt är. Jag tror att de är någon form av hundkaninhybrid eller något.

Detta spel syftar helt klart till att tillgodose de som tycker om att ha på sig fursuits, och tyvärr är det inte min grej. Historien är inte bara intetsägande och glömsk, karaktärerna talar engelska i några av scenerna, det låter som att det ibland kan vara japanskt i spelet, och de har alla någon form av dumma överdrift för kroppsspråk när de har samtal – ändå har ingen av dem någon form av pratande animation som bara försvårar spelaren från att bli nedsänkt i berättelsen.

Det är synd att det inte finns mycket värde i berättelsen eftersom världen är helt underbar både i design och utförande. Färgerna är livfulla och skarpa, miljöerna känns frodiga och utplånade och att se fiender rör sig innan de hoppar in i en strid är en fin touch. Att säga att utvecklarna av Shiness slackade på den visuella presentationen skulle vara en underdrift, eftersom det här spelet ser bättre ut än många nedladdningsbara titlar som stora namnstudior producerar. Soundtracket är också showens stjärna, eftersom Shiness har en helt fantastisk poäng.

Där det verkligen hamnar i problem är med mängden saker det vill göra utan något riktigt fokus. I situationer som detta där själva spelet har en ganska svag historia, bör spelet förbättra den fantastiska grafiken och det fantastiska ljudspåret – men det gör det inte.

sken

Shiness är ett action- / äventyrsspel med RPG-element. Det bästa spelet jag kan jämföra det med är för att det har en ganska svag historia – även om det blev bättre när de fortsatte att göra spel – var kärnspelet tätt och roligt (även när plattformen drabbades), medan Shiness saknar rätt polermedel för att behålla det goda från att uppväga bristerna. Jag säger inte dåligt eftersom det är lite orättvist – men många av de många facetterna i detta spel känns antingen rusade eller helt enkelt misshandlade. Plattform är nästan grymt eftersom spelet gör ett fruktansvärt jobb med att leverera en ordentlig känsla av djupuppfattning. Detta är mest märkbart när man kastar en av Chados stenar för att aktivera en serie växlar som måste tryckas samtidigt, när det i körning skulle byta mellan två aktiva tecken ha varit mycket enklare och uppriktigt sagt mer passande för denna typ av spel.

Shiness är ett smart spel – strid blir ett löst baserat arenaslagsystem. Om du har spelat (se varför jag nämnde Goku tidigare?) Eller någon av de senaste partierna av Namco Bandais anime-fighters, känns striden väldigt lik. Det finns grundläggande stans- och attackknappar, en undvikningsrulle, en parry och genom användning av utrustad disciplin rullar ett magiskt system som borde vara lätt att använda men i slutändan är alltför invecklat för att känna sig naturligt.

När du använder trollformler är de anpassade efter färg – så som vatten använder blått medan eld använder rött. När du trollformler tar det X-mängden av din lagrade magi och när du är slut på magi måste du vänta på att kraftfältet som omger arenan ändras till den färg du behöver för att hålla en hållning som låter dig absorbera den magiska kraften i. Detta gör att du är helt sårbar för att attackera fiender, och i slutändan betyder det att du troligtvis kommer att göra ditt bästa för att ignorera magin och skräpposten som din närstrid slår till och be för paris till makten genom strider.

Det skulle fungera, förutom att du slutar slåss mot fiender som skulle ta hela dagen att döda medan du blockerar och försöker landa ett parry i det här spelet är som att försöka dra en Daigo Umehara på EVO 2004. För att uttrycka det i enklare termer kräver parries nästan ram perfekt tidpunkt och det är alldeles för krävande för ett spel som detta – till den punkt där det känns som att allt du gör är ett lycka till. Från att landa det här plattformshoppet till att parera en fiende känns inget av det som det fungerar i grunden, men du är bara tacksam för det när det äntligen gör det.

Shiness: The Lightning Kingdom

Det sorgliga är att du kan förlåta ett spel med en svag historia om spelet är fantastiskt. Du kan förlåta ett spel som saknas mekaniskt om det åtminstone är roligt, men Shiness tappar snabbt underet att vara äventyrlig i designen och blir frustrerande och tråkig att slå igenom.

Det är inte ett väldigt svårt spel, men om du är en kompletterare kommer du att bli super irriterad över hur lätt du kan dö – speciellt när du förstår att det finns en prestation för att slutföra spelet utan att få ett “spel över” .

All den vackra grafiken och den melankoliska musiken kan göra det här till ett roligt spel att titta på och höra, men det är där charmen slutar. Förhoppningsvis får Shiness några livskvalitetskorrigeringar, för just nu kan jag inte rekommendera det här spelet alls – åtminstone inte på PS4. Jag har hört Steam-versionen går ganska bra, så kanske kolla in den istället.