Recension: Nioh – Feudal Souls | KnowTechie

Om du känner till och, ja, i stort sett varje spel som Tecmo / Koei gör, kommer du omedelbart att känna igen att det är löst baserat på en riktig historisk historia. Jag behöver inte berätta för dig att William stöter på bekanta ansikten som Hittori Hanzo, Tokugawa Ieyasu och andra legendariska japanska figurer eftersom det här är karaktärer som är häftklammer för deras andra franchises.

berättar en intressant berättelse och karaktärer flätar in och ut kontinuerligt, men spelet är så jävligt bra att du kommer att chompa lite för att spela mer och du hoppas antagligen över scenerna bara för att komma tillbaka till action.

nioh

På tal om spelet är det en helt otrolig spelupplevelse. Combat är häftig, blixtsnabb och kräver mycket strategi istället för att bara hamra dig igenom med sinnelös knappspam och överväldiga dina fiender med oändliga angrepp. Uthållningssystemet i, kallat Ki, kräver att du inte bara är uppmärksam på hur mycket Ki dina förmågor använder, utan att du inte heller står i Yokai-portaler som dränerar din Ki.

Niohs lysande resurshantering lägger till ännu mer djup i spelet-the-shit-out-of-things-spelet som Souls-fans är vana vid. Utöver att hantera din Ki finns det färdigheter som låter dig utföra en perfekt undvikelse som hjälper till att uppdatera lite förlorad uthållighet, eller så kan du lägga till en Ki-sprängning i slutet av din kombinationsruta för att förhoppningsvis rena en Yokai-portal du står på. Lägg till i stance dance av High / Mid / Low / Sheathed attacking och du har ett system som är så komplext men ändå inbjudande att du vill fortsätta spela bara för att se vilken typ av galen skit du kan dra av.

mörk och farlig värld är inte bara bebodd av krigare som är ute efter att döda dig för att blanda dig i kronans angelägenheter, men det finns en uppsjö av demoner som heter Yokai som har absolut inga problem att krossa din kuk i damm bara för att påminna dig om att du inte är inte välkommen. Det är ganska spännande att bryta en låda bara för att få en gigantisk eldhjulsdemon att flyga på dig, slå ner dig och sätta dig i brand med sitt flammande spår som han lämnar och sedan slå dig av en bro med hans flammandedräkt för att du gick inte upp och rörde sig tillräckligt snabbt.

nioh

Du kommer att hitta dig själv som förbannar för att det är brutalt, men det känns aldrig ”orättvist” – vilket är en fråga som serien alltid har kämpat med. belönar spelaren för tålamod och att lära sig inte bara deras fienders rörelser, utan också lära sig deras sätt så att du vet när du ska blockera kontra när du ska undvika. Till och med chefsstriderna, som till en början verkar absolut omöjliga, belönar ditt tålamod genom att bedöma både fienden och omgivningen, lära sig deras attacker och utforma en strategi för att i slutändan besegra dem. Visst, du kan ostbossar genom att kasta en Sloth-talisman på dem, men att spela utan att förlita sig på den billiga krycken är det mest givande sättet att uppleva (bara ras inte när du blir trampad av Hino-Enma de första 20 gånger.)

är också den första titeln hittills som har motiverat min PS4 Pro. Spelet är underbart i 60 FPS-actionläge, och även om det ser lite trevligare ut i 30 FPS-filmläge, belönar du dig för att snabbt tänka och skillnaden mellan de två lägena är att kunna hålla din balans och rulla tillbaka till en klippa när slumpmässiga fladdermöss försöker driva av dig mot att falla till din grymma död.

Döden är också en viktig del av, för du kommer att dö löjligt många gånger. När du dör kommer du att förlora din Amrita (ta emot Souls) och din skyddsanda markerar din grav. Det betyder att du inte kan använda din Guardian Spirit eller få avgift för ditt levande vapen medan du kör på en lik. Det är ett något allvarligt straff, men det är mycket mer förlåtande än att förlora din mänsklighet / glöd från Souls-spelen. Svårigheter stiger när du kommer till de senare delarna av spelet, men det känns alltid som en inlärningsupplevelse, vilket gör att Nioh engagerar och ökar omspelningsvärdet.

nioh ps4

Jag är i minoritet om detta, men jag gillar verkligen uppdragsbaserat nivåsystem. Medan det var mycket roligt att utforska öppna världar som Bloodborne, lyser Niohs mer invecklade stridssystem genom att inte bli överbelastad genom att behöva komma ihåg var du har varit och backtracking för att ta reda på vart du ska gå. laddningstiderna förbättras också avsevärt från alfa / beta demos, och även om det är lite skrattretande att se återvunna miljöer och tillgångar, känns spelet ständigt fräscht när du utforskar även om du vid första anblicken känner att du har “varit där , gjort det”.

Det finns också massor av super söta små gröna dudes som kallas Kodama som är utspridda över nivåerna som när du samlas tillåter dig att köpa välsignelser i rädda helgedomarna. Du kan välja bättre objekt / vapendroppar, ökade elixirdroppar eller min personliga favorit ökade Amrita-vinster. När du samlar fler av dessa killar ökar bonusarna, men du måste samla dem igen när du går vidare till nästa kartavsnitt.

Om det inte räcker att spela ensam för att sälja dig, glöm inte att det finns en uppsjö av bytesdroppar. Det är som här uppe, där du hittar droppar som ökar i sällsynthet från vanligt / ovanligt / sällsynt / unikt, och du kan antingen välja att erbjuda dem till helgedomen för små mängder Amrita, sälja dem eller demontera dem för artiklar för att bygga din egen utrustning. Utöver det kan du ändra sällsyntheten hos de saker du skapar baserat på det material du har samlat in eller hämtat från att bryta ner föremål. Det är fantastiskt hur lite extra djup verkligen återupplivar formeln.

Sammantaget är det definitivt årets första måste-äga PS4. Jag älskade Bloodborne, och jag tyckte verkligen om alla Souls-spelen, men Nioh lyckades skrapa klådan som jag inte ens insåg att jag hade och höjer verkligen ribban för denna undergenre. Även om det finns saker att plocka upp, överväger summan av alla delar kraftigt bristerna, och det här spelet är ungefär så nära perfekt som det blir.