Recension – Legend of Zelda: Breath of the Wild – långt ifrån perfekt | KnowTechie

Så länge jag kan komma ihåg att jag spelade videospel har jag också haft Legend of Zelda-spel att spela. Med detta i åtanke har jag sett några stora () och andra inte så bra (). Jag har spelat dem alla och kunde gå djupare in på hur bättre det var. Jag känner till mina Zelda-spel, så när jag fick min Nintendo Switch var lanseringstiteln jag skulle få med det ett enkelt val.

Låt oss vara ärliga, men det är inte som att Nintendo gav oss en hel massa alternativ utanför.

berättar en anständig historia

I vaknar Link efter en 100-årig sömn, han får snart reda på att han besegrades av Calamity Ganon, hans allierade dödades, deras gudomliga odjur förvandlades till förstöringsverktyg och Zelda har förseglat sig själv och hotet om Ganon bort på Hyrule Castle . Lanks jobb är att befria de gudomliga djuren och rädda Zelda, samtidigt som man försöker sammanställa den fullständiga posten av händelser från 100 år sedan. Han har Shiekah-skiffer, ett tablettliknande verktyg för att hjälpa honom och hans förstånd att få detta att hända, vilket visar sig vara mer än tillräckligt.

ger dig många anledningar att vara hjälten som du ska vara.

Som en Legend of Zelda-historia, gör det ett bra jobb med att sälja de känslomässiga stunderna i Links berättelse. Du vill hjälpa till att hämnas (de flesta) av hans kompisers död och hedra deras minnen med sitt folk (Rivali kan dock suga ett ägg, den där skurkens Falco). Du vill hjälpa folket i Hyrule och ta med bit till landet. ger dig många anledningar att vara den hjälte som du ska vara, vilket är fantastiskt eftersom resonemanget oftare är att Zelda ber dig att slå Ganon.

Under Links uppdrag möter du massor av intressanta och olika karaktärer. Det är riktigt snyggt att se en så varierad roll i början, men när du kommer längre blir vissa av dem verkligen värdelösa och inte bättre än någon annan NPC du hittar på gatorna. Lyckligtvis, när du är trött på att prata med Impa, kommer du att upptäcka fler NPC: er som du kan interagera med och kan vara användbara på vägen. Att gå längre in i världen hjälper Link att komma ihåg vad som hände för 100 år sedan, det är en sorglig historia men en som gör den här resan så mycket bättre.

Det bästa av

har en massivt stor karta som känns ännu större än den verkar på papper eftersom Link också kan utforska vertikalt. Att låta Link klättra på de flesta ytor låter verkligen spelaren utforska hemligheter och samlarföremål som inte känner krafter samtidigt som de kan tänka utanför lådan. De enda verktygen som Link verkligen får är från Shiekah Slate och även om det känns väldigt begränsande finns det mycket du kan göra med Shiekah Slate.

Det är världens magi som du kan utforska och berättelsen är din att skriva.

Som en gammaldags Zelda-spelare befann jag mig vanligtvis för komplicera pussel genom att använda kombinerade funktioner i Shiekah Slate när som helst. Till exempel fanns det ett pussel där jag var tvungen att skjuta en boll på ett transportband i en tratt. Det slutade med att jag stoppade bollen med verktyget som fryser ett föremål och knuffade in det i hålet med en bombexplosion. Processen tog cirka 30 minuter att fullborda, då insåg jag att jag kunde ha skjutit den med en pil. Senare i samma fängelsehål fanns det en ny boll som jag var tvungen att ta med till andra sidan av en hinderbana. Efter att ha försökt räkna ut på rätt sätt slutade jag med att jag skottade den på andra sidan banan med en bomb. Jag ville verkligen att dessa verktyg skulle vara mer användbara än de var.

Som jag redan sa, har en massiv värld med massor av olika saker att göra i den. Det finns gott om helgedomar runt om i världen som erbjuder snabba pussel och också massor av olika karaktärer, monster och vilda djur att interagera med. Det känns verkligen som det mest levande Legend of Zelda-spelet hittills. Jag utforskade ett berg en gång och slog mig i strid med en drake. Det var helt oväntat och var en riktigt cool sak att se hända. Det är världens magi som du kan utforska och berättelsen är din att skriva.

är långt ifrån perfekt

En del av det som har tagit mig så lång tid att skriva en recension för är att det faktiskt finns en hel del som inte är så roligt med spelet. De är små småpinnar, men det finns så många att de blir besvärliga ju längre jag kom in i spelet. Halvvägs genom spelet blev huvuduppdraget en börda och utforskningen för det mesta började tråkiga mig med några få undantag. Naturligtvis finns det vapen i spelet. De flesta svärd kommer inte att hålla en fullständig strid med ett läger av fiender, ännu kortare om du använder parry- och dodge-systemet korrekt. Sköldar bryts efter några träffar, med de starkaste som kan rädda dig från ett eller två förödande slag.

För det första skulle jag vilja prata lite med dig om de fyra gudomliga fängelsehålorna. Som spelet säger till dig styrdes dessa stora mech-liknande maskiner av dina vänner innan Ganon besegrade dig och dödade dem. Du börjar strävan att ta tillbaka dem genom att åka till en av dessa kompisers hemby. Du träffar en vän, släkting eller älskad av den dödade Champion och du kommer att behandlas till en flashback. Därefter gör du ett sido-uppdrag för att bevisa att du är redo och sedan attackerar du odjuret.

Den hjälpsamma NPC ger dig 20 bombpilar och hjälper på något sätt när du förstör fyra noder innan du kommer in i odjuret. När du väl har gjort det kommer din avlidne vän att berätta att du ska få en karta och aktivera terminalerna i odjuret genom att använda fängelsehålan från kartan. När du har gjort detta kämpar du med en chef och kompisen säger till dig att detta är monsteret som besegrade dem. Du dödar monsteret och du får en magisk välsignelse från vänens ande, då är du på väg till nästa. Det är ett klagomål eftersom processen är så färgad efter siffror och karaktärerna är faktiskt ganska intressanta, förutom Rivali, han är en kuk. De kunde ha gjort så mycket mer än detta.

Zelda Breath of the Wild Bild: Fuskarket

För det andra, utan några riktiga långsiktiga verktyg i det här spelet, hittade jag aldrig en riktig känsla av tillväxt som du gör i alla andra spel. Kommer du ihåg hur fantastiskt du kände när du kunde lyfta jätte stenblock eller komma runt ett hinder som var i din väg? gör det inte riktigt. På vissa sätt är det ett nytt sätt att titta på ett gammalt system men som jag redan sa är hinder i spelet faktiskt lätta att övervinna. Faktum är att de flesta hinder är alldeles för enkla att kreativitet nästan är något som straffas. Visst att du kan vara super kreativ i strid men någon annanstans kommer att bli ett ansvar för din framgång. Till och med ett skitspel som kunde få verktyg att känna sig viktiga.

Slutligen är det dags att prata om vapen. Åh man, finns det mycket att ta itu med här.

Ett bra exempel på vad som kunde ha förbättrat detta skulle kanske vara några klättringshandskar. Länken kan inte klättra långt när det regnar och det regnar mycket. Kanske skulle några snygga handskar som skulle göra det möjligt för Link att klättra i regnet vara en välkommen känsla av progression? Förmodligen, men det är inte så det här spelet är.

Slutligen är det dags att prata om vapen. Åh man, finns det mycket att ta itu med här. Vapen i paus, mycket. När jag säger att de går sönder talar jag om att Giant’s Knife in är mer hållbar än de flesta vapen i spelet. Nu skulle jag vara villig att ge ett pass till de vapen som finns runt om i världen, eftersom de verkar ha alla slags slitage under de senaste 100 åren. Det som bara är bedövande dumt är när jag får ett vapen från en av de legendariska mästarna och jag bryter det i en kamp med ett bobokinläger. Vapen i det här spelet, till skillnad från tidigare Legend of Zelda-spel, är inget annat än statliga modifierare och finns bara för lite extra smak. Jag befann mig själv efter speciella vapen tills det var allt jag hade i mitt lager, då tvingades jag skada vapen från mina avlidna vänner. Det är bara riktigt dumt.

är fortfarande ett fantastiskt spel

Trots att jag kan ta mycket tid att klaga på (och det är inte ens tal om prestandafrågor), är spelet fortfarande mycket bra. Jag skulle bekvämt säga att efter en lång period av spelande tror jag att det är ett av de bästa Legend of Zelda-spelen som någonsin har gjorts.

Jag älskar absolut känslan av utforskning som jag får inom spelet, samtidigt som jag också kan ta itu med historien på min egen fritid. Samlarobjekten i spelet känner aldrig krafter eller klichéer och de flesta saker i spelet verkar tjäna ett syfte. Om Nintendo hade fixat några problem inom spelet, tvivlar jag inte på att det lätt skulle ha varit det bästa Zelda-spelet någonsin.

Stäng, men ingen Triforce.

Breath of the Wilds öppna värld är en otrolig plats att utforska

Historien är faktiskt riktigt bra för en Zelda-berättelse