Recension: For Honor – papper, rock, Valhalla | KnowTechie

är ett spel som krävde lite längre än din normala recension eftersom det ärligt talat ett spel som skiljer sig från något annat på marknaden.

Vid det här laget har du sett marknadsföringen och utan tvekan vet att det är ett spel som sätter Knights vs Samurai vs Vikings. Det är en knepig grupp, för medan den är uppdelad i fraktioner klargör spelet aldrig riktigt fraktionernas ursprung, bara att de i huvudsak kämpar under samma banderoller.

Berättelsen

Att dyka in i berättelsen berättar en invecklad historia om riddarna som tycks försvara sina länder från de framåtriktade hoten, medan vikingarna inte bara är i krig med de andra fraktionerna utan också med sig själva, och samurajerna kämpar helt enkelt för att återställa freden. Varje fraktion får sin egen del av berättelsen, börjar med riddarna och följer ledningen av deras riddare-befälhavare Apollyon. Men när berättelsen utvecklas, så gör hennes verkliga avsikter – och hon heter på ett lämpligt sätt – Apollyon är grekiska för ”Förstöraren”.

Historieläget är fördelaktigt i ett spel där kampanjer oftast ignoreras eftersom det inte bara lär dig spelmekanik, det ger dig också en smak av hur man använder och hur man bekämpar klasserna av fraktioner.

Klasser och karaktärer

för hedersklasser

Om du känner till spel som är super Multiplayer-fokuserade följer du samma klassschema av typen “Battlefield”. Varje fraktion har en framkantkaraktär, som i grunden är den balanserade karaktär som nybörjare kan plocka upp och rulla med. Dessa karaktärer har inga gimmicks som de mer avancerade karaktärerna har, till exempel fredsbevararens icke-standardinställning eller det extremt begränsade fönstret för blockeringsmöjligheter. Istället är det en högrisk, högbelönt stridsimulator där att spela rätt arketyp kan göra dig till en tillgång eller en börda för ditt lag. Om ditt lag redan har två tyngder, kan du överväga en avantgarde eller en hybrid. Strider involverar både strategi och stridsmästerskap för att vinna.

De andra klasstyperna består av Heavy – karaktärer som Warlord eller Shugoki som rör sig långsamt men slår som ett godståg, Assassin – karaktärer som Berserker och Orochi som attackerar med snabba flurries och kombinationer som är avsedda att överväldiga motståndare och avbryta starkare attacker och Hybrid – karaktärer som Lawbringer och Valkyrie som erbjuder det bästa av båda ord som attackerar med långvariga vapen och beräknad men avsiktlig skada.

för ära

Det bästa med dessa karaktärer är att de är indelade efter klassificering, men de känner sig alla helt unika och erbjuder olika strategier för varje fraktion. Om du tar lönnmördarna som ett exempel utmärker fredsbevararen genom att flytta in nära och attackera några gånger och sedan rusa iväg för att överleva. Berserker, å andra sidan, får rätt i motståndarnas ansikte och rycker i princip bort slag till förmån för rent angrepp, attackerar med flera axel gungor ofta slutar i deras motståndares död om de kan överleva motståndets angrepp. Orochi kämpar inte riktigt på samma sätt som antingen, utan drar nytta av precisionsstrejk som orsakar superhög skada utan att lämna sig sårbar.

Skillnaderna här bör berömas, eftersom de aktivt har arbetat för att tillhandahålla unika upplevelser i motsats till att kopiera och klistra in arketyper, som andra franchiseföretag lita på.

Bekämpa

för hedersstrid

Combat in kokas i huvudsak ner i en pappers-, rock-, saxstil av stansdans. Det är en del Dynasty Warriors, en del Bushido Blade och alla delar roliga. Du kan blockera eller attackera från vänster, höger eller överliggande områden. Med hjälp av indikatorer på skärmen kommer du att matcha din pil till dina motståndare för att blockera. Om du gör det medan pilen blinkar kommer du att parera attacker och slå din fiende ur balans och möjliggöra stora kontraattacker eller gripar.

Att attackera fungerar på samma sätt, där du vill hålla din motståndare gissande genom att ständigt ändra riktningen för dina attacker samtidigt som du är medveten om dina val. Du vill verkligen inte bli parerad, eller värre kämpar och kastas till din omedelbara och olyckliga död. Om din motståndare förlitar sig för hårt på att använda sin vaktställning för att försvara, har du möjlighet att försöka en vaktavbrott, vilket slår din motståndare ur vaktläge och möjliggör en snabb attack. Att försöka skydda dig igen kommer att starta en grip, som låter dig “kasta” din motståndare så att du får tid att ladda upp en stark attack för stora skador.

För ära

Du kan också använda din miljö för att snabbt skicka dem som slarvigt skulle attackera dig. Att kämpa är mindre av en bodyslam eller ett kast, och istället en snabb spark mot bröstet, vilket innebär att du kan göra ditt bästa 300-intryck när du ropar “DETTA ÄR SPARTA!” när du sparkar en motståndare från en bro, över en avsats till vassa trästavar i vattnet nedanför, in i en väntande eldstad eller i ett flammande inferno eller en skållande bubblande hetkälla.

Medan det gör mycket bra med den invecklade striden, uppmärksamhet på detaljer i klasser, balansering och presentation av spelet som helhet, är spelalternativen ganska begränsade och kan snabbt bli repetitiva.

Lägen

för hederslägen

Duell-läget består av bäst av fem med antingen en spelare, en AI eller samarbetar för två mot två strider. Deathmatches är uppdelade i Eliminering och Skirmish-lägen. Dessa lägen medan liknande erbjuder små skillnader: Eliminering är en 4v4-kamp där varje spelare matchas med en annan i en duelltyp, där du antingen kan slåss mot din motståndare på ett hederligt sätt medan ditt lag gör detsamma, eller så kan du välja att vara oärlig och fly från strid, hoppa en annan spelare som är engagerad i en strid och samla powerups utspridda längs slagfältet för att ytterligare försöka öka dina lags chanser att vinna.

Skirmish-läge skickar hantlangare till fältet och din 4v4-strid förvandlas till en strid med “första till 1 000”, med det första laget som når 1 000, vilket får det andra laget att “bryta” vilket ger motståndarlaget en begränsad tid att återuppta och de som är avrättas dö. Dominion är ungefär exakt samma sak som Skirmish, förutom att det också har kontrollpunkter (som de flesta känner igen som Dominans) som ger poäng passivt medan de hålls.

Slutlig dom

för ära

Det finns mycket potential på bordet med, och spelet kommer i slutändan att gynnas med fortsatt stöd både från samhället såväl som Ubisoft och utvecklingsteamet. Jag skulle verkligen älska att se ett 4v4-läge där en buff finns i mitten och den buff gör en spelare överladdad, tappad en gång dödad för att ge en annan, eller ett One vs All-läge där 4 spelare slåss mot en bosskaraktär som Apollyon, Ragnar, eller General Tozen.

Jag tror kommer att gynnas på samma sätt som, samtidigt som de släpps mellan två massiva PlayStation-exklusiva, ser mycket fler bifogade priser under de månader där utgåvorna blir färre och längre mellan och baspriset för spelet har sjunkit.

Gör inget misstag om det, även om det är svårt att föreslå att de som inte är konkurrenskraftiga spelare ska skynda sig direkt för att hämta, bör det absolut berömas för dess invecklade saker och det är värt din eventuella köp- och speltid. Detta är ett spel som jag stöder fullt ut för att visa spelutvecklare att du uppskattar uppmärksamheten på detaljer och inte kopierar och klistrar in livlösa karaktärer för att stöta på listan. är en smashing (förstår du det, eftersom svärd och hammare krossar sköldar och rustningar) en bra tid, och är ett av de färskaste försöken på en unik spelkänsla på ganska lång tid.