Recension: BulletStorm: Full Clip Edition – Hail to the King of Dick Killing

Recension: BulletStorm: Full Clip Edition - Hail to the King of Dick Killing

Ursprungligen släpptes tillbaka 2011. Medan det fick en stor kultföljd, gick spelet inte bra i försäljningen – mestadels skylld på PC-versionens okontrollerbara piratkopiering och det faktum att spelet har en av de mest otillfredsställande avslutningarna i spelhistoriken. är inte den bästa skytten, inte heller den bästa kampanjen, och den är full av löjligt omogen humor (i venen av) men om du kan lägga bort dina brott, är det en absolut explosion att gå igenom.

Om du lätt störs av intensiv svullnad (uppdelning, impaling, explosioner) eller dåligt språk (det här spelet säger “jävla” och “jävla” som en mellanstadium lekplats samtal, och använder massor av andra slumpmässigt fallbaserade förolämpningar som ” dick tits ”) erbjuder förmågan att stänga av våldet och censurera språket – vilket i slutändan är roligare än den ursprungligen överordnade svordomar som användes i första hand. Låt inte omogenhet hindra dig (ännu en gång) från att spela en unik upplevelse som Bulletstorm erbjuder.

Som jag nämnde är kampanjen ganska okomplicerad – du kraschar land på en planet som heter Stygia som tidigare var en utväg för rika människor, som var bemannad av domar som arbetade av sina straff, men de gjorde uppror och släppte strålning och sedan blev de radioaktiva kannibalistiska mutanter. Mutanterna består av två rivaliserande gäng: The Creeps and the Skulls, men de är alla rädda för Burnouts som är dessa glödande lavastenmonster. Inget av bakgrundshistorien spelar i slutändan någon roll eftersom du bara kommer att döda allt utan ånger eller motivering. I grund och botten är du fast och behöver komma ut.

Grayson plockar upp en energi koppel från en fallen Final Echo soldat och det är då roligt börjar. kommer som alla andra FPS-spel vid första anblicken, men sedan inser du snabbt att det faktiskt är en arkadstilskytt där du får stilpoäng baserat på hur mycket variation du dödar fiender med.

bulletstorm 2

Spelet har en lång lista över skicklighetsskott, och du får en viss poäng baserat på första gången du utför dessa skott per område. Dessa poäng används sedan för att köpa uppgraderingar, låsa upp vapen permanent och fylla på ammunition. Färdighetsskotten uppmuntrar dig att göra alla möjliga saker, inklusive bonusar för svårighetsbaserade skott – som att döda en fiende upphängd i luften från en spark eller sparka en explosiv fat i mötande horder. Några av mina personliga favoriter är ”Fire in the Hole” som kräver att du öppnar rumpklaffen på baksidan av en miniboss och sedan skjuter i deras exponerade röv, eller “Drilldo” som kräver att du använder ett vapen som heter “Penetrator” som skjuter borrmissiler och skjuter den snurrande borren till fiender när du glider under dem. Det är hemskt olämpligt och roligt.

Jag är normalt ganska svårt med remaster eftersom dessa spel ofta fortfarande ser gamla ut efter att ha uppdaterats, men är felfri i den grafiska uppgraderingen. Detta spel är underbart och de omedvetna skulle aldrig gissa att det var en remaster. Det finns dock några allvarliga framerate-problem när man hanterar chefer. Jag hade en hel del tid att ta itu med slagsmål där explosioner skulle täcka hela skärmen, till exempel chefsstriden med växten där du måste förstöra läkningskuddarna. Det finns också några pop-in-problem och några texturproblem, men inget så illa som framerate-problemen. Ändå hade jag en fantastisk tid att spela igenom det igen i härliga 4K på PS4 Pro.

Kul regn

Den kanske främsta anledningen till att jag blev övertygad om att få tag på Full Clip Edition var införandet av Duke Nukem som en spelbar ersättare för Grayson. Där det finns radioaktiva mutanter är Duke alltid i närheten och är inget undantag från den regeln. Medan jag uppskattar ansträngningen som gjordes för att föra Duke till Bulletstorm, inklusive helt nya röstlinjer inspelade av Jon St.John själv, vilket är viktigt för att Duke ska känna sig som en del av upplevelsen nativt – dock är Duke en förbeställningsbonus och det kostar $ 5 om du inte gjorde det.

Besvikelse. Jag älskar skiten ur Duke, och jag älskar att Jon St.John själv har spelat in Duke och insett att han nästan är en parodi på sig själv vid denna tidpunkt, så när han hamnar i Bulletstorm-rollen skulle jag ha älskat nya interaktioner med den ursprungliga rollen. – men i stället fortsätter rollbesättningen som om Grayson fortfarande är med dem. Duke uttrycker sitt ogillande genom att ständigt påminna dem om att han är kungen och att det inte är hans namn, vilket slutligen kulminerade med en kommentar om att hela prövningen var ett fall av felaktig identitet. Det fungerar i en nypa, men här är att hoppas att Duke förblir en del av rollerna om någonsin får den försenade uppföljaren den förtjänar.

kul regn

Se, medan det inte är det bästa spelet, det är kreativt och det är det som gör det roligt. Det finns nya ekon att spela, liksom ultimata ekon som fortsätter att lägga till nya regler när du går igenom stadierna av dessa ekon.

Multiplayer inkluderar fyra-spelare anarki-läge, även om jag inte är säker på hur populär det kommer att vara, är nötter när du gör all energi piska tillsammans med tre andra spelare. Inspelningen är fortfarande lite flytande och träffdetekteringen är fortfarande ibland konstig, vilket är ganska vanligt för äldre spel eftersom tekniken ständigt blir bättre, men för $ 60 är det svårt att rekommendera Bulletstorm: Full Clip Edition eftersom det är ett gammalt spel.

Vid 39,99 dollar skulle jag helhjärtat rekommendera en rundtur genom den stygianska ödemarken, speciellt om du missade det första gången. Detta spel är roligt som helvete även om det inte är så tekniskt sund som det kunde vara. Tack för att du ger en underskattad klassiker en andra chans, Växellåda, men kom ner ett steg med det priset.