Recension: Blaster Master Zero – tankning av tanken – KnowTechie

Originalet på NES var ett av mina skyldiga nöjespel som barn. Det var helt oförlåtligt – brutalt svårt, omöjligt att navigera och fullt av billiga gimmicks som lätt skulle sätta dig på vägen till Rageville. Trots att jag aldrig slutfört det faktiskt, var jag där uppe som ett spel som jag älskade att hata och jag ständigt kopplade bort det i hopp om att jag så småningom skulle få igenom det.

Det gjorde jag aldrig, jag kunde inte komma förbi område 7. Det var först många år senare som vuxen att jag äntligen avslutade Jasons uppgift men inte utan hjälp av en emulator och räddade stater. Medan så småningom såg en uppföljare på Genesis samt några Game Boy-titlar och ett skrattretande dåligt PlayStation-inträde, tycktes spelunking-äventyret vara avsett att vila i fansens hjärtan som en kultklassiker som aldrig skulle se dagens ljus igen. Plötsligt dök upp för Nintendo Switch och 3DS, och allt var rätt i världen igen.

blaster master noll

återbesöker berättelsen om Jason som jagar efter sin rymdjur groda Fred, bara den här gången istället för att Fred hoppar på ett radioaktivt fat och muterar, jagar Jason honom genom en interdimensionell portal. Historien blir ganska dum här men den lyckas expandera där den ursprungliga berättelsen visar Jason jagar Fred in i ett jättehål där han hittar tanken känd som Sophia den 3: e. I den här omstarten hittar Jason tanken, letar efter Fred, räddar så småningom en tjej som heter Eve, och de arbetar tillsammans för att eliminera det mutanta / främmande / oavsett hotet. Även om det verkligen är annorlunda än det ursprungliga spelet, tillåter dessa förändringar framtida iterationer att expandera på en mer detaljerad historia och jag är ganska angelägen om att se vart den går.

Från en gameplay synvinkel, känns nästan identisk med sin föregångare. Nivåerna är mestadels desamma, men nu finns det en anledning att faktiskt utforska alla möjliga grottor eller dörrar eftersom det nu finns en riklig mängd powerups som inte finns i det ursprungliga spelet, inklusive ett vapenlås som gör att du kan ta ett skott av skador innan att förlora vapenkraften som är koppling i klibbiga situationer och ytterligare hälsa som så småningom ger Jason och Sophia dubbelt så mycket hälsa de börjar med.

blaster master noll

Blaster Master Zero försöker modernisera originalspelet genom att lägga till mycket extra innehåll och bekvämlighet, inklusive bättre kontrollpunkter, inte ha en viss mängd liv eller fortsätter, och viktigast av allt, ett inbyggt kartsystem. Detta gör utforskningen till en del trivial eftersom det ursprungliga spelet hade många sektioner som det var nästan omöjligt att hitta igenom – tittar på dig Area 4-avlopp. En annan bekvämlighet som läggs till är att Jason nu har en annan pistol för varje kraftpunkt istället för att gå från korta kulor till vågpistolen. I, Jason får kort räckvidd, lång räckvidd, en kulspruta, en flamethrower, en sköld, en elektrisk skott, och flera granater powerups som förändrar spelet väsentligen medan de fortfarande är bekant jämfört med originalet.

Utöver bekvämlighetsförändringarna, sportar också retro-utseendet på det ursprungliga spelet men ser mer ut som en 16-bitars efterträdare, vilket möjliggör för både Jason och Sophia att ha mer detaljerade animationer och modeller. Till och med musiken i har några remixversioner av originalspåren, men det finns nya teman som gör soundtracket minnesvärd och ett fantastiskt tillskott.

Det är tydligt att Inti Creates byggde denna remake med fansen i åtanke, eftersom denna remake är mycket försiktig i allt den gör – avsiktliga val som är avsedda att förbättra upplevelsen istället för att irritera eller vända människor bort. Det krävs en hel del mod för att göra om ett spel i första hand, men att sätta din egen snurr på en klassiker medan du fortfarande är ett arbete av kärlek talar verkligen för deras kärlek till franchisen och deras respekt för sina fans.

blaster master noll

Om det finns en sak att klaga på är det att den här omarbetningen är betydligt enklare och mer tillgänglig än originalet. Det är inte nödvändigtvis en dålig sak, men på 8 timmar tog det mig 100% spelet, det enda avsnittet jag kämpade med var underjorden i område 7 där du måste undvika vaktmästare med ficklampor för att undvika att aggrera hela rummet av fiender som leder till en snabb och omedelbar död. Pistol- och granatuppgraderingarna gör majoriteten av striderna triviala, och mellan strålkanonen och den elektriska pistolen som kedjer blixtattacker till närliggande fiender är det extremt lätt att överleva även de tuffaste mötena.

Det finns en uppsjö av nya bossar att möta, och det finns nya vändningar på bekanta slagsmål – som att äntligen kunna bryta Crabullus klor eller att Plutonium Boss (Skelevenom) nu är en robot som heter Venom Master som skjuter gigantiska lasrar med hjälp av en flotta med kallade drönare. Medan själva historien aldrig var riktigt djup, är expansionen lite dum i jämförelse med den ursprungliga berättelsen, men nu finns det åtminstone en historia att följa och en grund för att bygga framtida titlar. Jag skulle förklara varför den här heter Zero, men att göra det skulle förstöra det sanna slutet på spelet.

Som ett stort fan av originalet är det en välkommen återgång till rötterna även om spelet görs betydligt enklare av bekvämlighet – men i sin tur gör det det mer tillgängligt, och jag hoppas verkligen att det innebär fler äventyr för Jason och Fred framöver. Om du äger en Nintendo Switch eller en 3DS är det här det bästa spelet du kan köpa för $ 10 och det är lätt att dubbla det priset.